در مورد فرهنگ کانادا بیشتر بدانیم و بخوانیم

در مورد کانادا بیشتر بدانیم و بخوانیم، قرار است اطلاعاتی و محتوایی در جهت مسایل روز و وقایع و رخداد های علمی، هنری و ادبی کانادا ارایه دهد.

در مورد کانادا بیشتر بدانیم و بخوانیم، قرار است اطلاعاتی و محتوایی در جهت مسایل روز و وقایع و رخداد های علمی، هنری و ادبی کانادا ارایه دهد. اخبار و فستیوال های هنری همچنین اتفاقات دنیای ادبیات، سینما، تئاتر که برای ما فارسی زبان ها در اقصی نقاط دنیا اعم از کانادا می تواند جذاب باشد. هدف از این وبلاگ معرفی بخشی از فرهنگ در سرزمین کانادا است.

۹ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نام‌گذاری شده است. نام‌گذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است. اما چندی است طی کارزاری توییتری با هشتگی علیه زبان فارسی، از زبان مادری ایرانیان به عنوان وسیله انفصال فرهنگ‌ها و قومیت‌ها در ایران یاد می‌شود.

آغاز ماجرا

داستان از روایت یک کارشناس و فعال اجتماعی گیلک آغاز می‌شود. و در یکی از بخش‌های خبری بی‌بی‌سی، مجری از طریق تماس تصویری از آن کارشناس می‌خواهد تا از رنج و سرکوب نیاموختن زبان مادری‌اش و مشکل‌ساز شدن این مسئله در ارتباط با نسل‌های قبلی به دلیل ندانستن زبان فارسی از یک سو و از سوی دیگر نیاموختن زبان مادری توسط نسل جدید بگوید.

این تکه از گفت‌وگوی این شبکه،با کپشن قندپارسی و کام‌های تلخ؛ روایت رنج اقلیت‌های زبانی ایران با هشتگ #منوفارسی منتشر شد. در این بین شبکه العربیه، ایران اینترنشنال و چند شبکه دیگر هم از مردم خواستند که هشتگ منوفارسی را داغ کنند. و با این کار بین اقوام ایرانی که زبان مشترک فارسی دارند اختلاف بیندازند. البته کاربران ایرانی در مقابل این هشتگ از #قندپارسی استفاده کردند و فارسی زبان ملی کشور دانستند.

از زاویه دیگر رسانه‌ها به نظر می‌رسد ماجرا پس از انتشار یک توییت توسط یک رسانه خارجی شدت گرفت. صفحه العربیه فارسی در توییتر چند روز پیش لینک کارزاری توییتری با عنوان «رنج به دلیل زبان مادری با هشتگ #منوفارسی» را به اشتراک گذاشت و انگار خاکستر ماجرایی کهنه بار دیگر شعله‌ور شد.

به گفته میلاد عظیمی، نویسنده و منتقد ادبی از این هیاهوها نباید دل بد کرد.

بلکه می‌توان از همین تهدیدها فرصت ساخت؛ فرصت تقویت انسجام و وحدت ملی. فرصت بسط وفاق ملی. اگر این کارزاری که ضد ایران و زبان فارسی به راه انداخته‌اند، نتیجه‌اش این باشد که دوستداران ایران و زبان فارسی هشیارتر شوند و بهانه به دست این و آن ندهند، مبارک است. می‌دانم که رندان درهرحال بهانه‌ای خواهند جست اما احتیاط و پرهیز از مواضع تهمت، شرط عقل و حزم است.

علیرضا حسن‌زاده، پژوهشگر و رییس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم در واکنش به این ماجرا نوشت: «فارسی زبان همه اقوام ایرانی‌ست. اخیراً یکی از خبرگزاری‌های خارجی و بیگانه درصدد ایجاد تضاد میان زبان فارسی و زبان‌های اقوام ایرانی بر آمده‌است. با یک فراخوان خواسته تا خاطراتی را که یاد قند فارسی را تلخ می‌کند برای آن ارسال دارند. اما باید گفت که زبان فارسی زبانی نژادی نیست، بلکه زبانی میان‌قومی است که همه اقوام ایرانی از کرد و بلوچ و ترک و تالش و گیلک و مازنی و لر و ترکمن و عرب و بختیاری و غیره در بالندگی و بلوغ آن نقشی غیر‌قابل انکار داشته‌اند.

نقشه پراکندگی قومی ادبیات فارسی با شاعرانی چون شهریار و صائب تبریزی و مولانا و نظامی گنجوی و حزین لاهیجی و سایه و باباطاهر همدانی و غیره شاهد این ادعا است. زبان فارسی آیینه فرهنگ اقوام ایرانی و وحدت و همبستگی انکارناپذیر آنان است، زبانی که در شعر شاعران بزرگی چون حافظ و مولانا به برابری همه انسان‌ها فراتر از رنگ و نژاد تاکید دارد. زبانی که شاعرانی چون گوته اولین بار ایده گفت‌وگوی شرق و غرب را از آن الهام گرفته‌اند.»

حسن‌زاده در واکنش به جریانی که علیه زبان فارسی راه افتاده، آن را گفتمانی سطحی، سیاست‌زده و غیرعلمی می‌داند، بارزترین ویژگی این زبان را «چندصدایی» عنوان می‌کند.

زبان فارسی آیینه از هوییت چند صدایی

زبان فارسی نه‌ تنها ریشه در پیشینه‌ای غنی از فرهنگ، میراث روایی و اساطیر ایرانی که نظام‌های متنوعی را دربر می‌گرفته، دارد. بلکه در مسیر جاده ابریشم یعنی خراسان قرن چهارم، با تنوع فرهنگی و مدارا عجین شد و به این ترتیب، این زبان آیینه‌ای از «هتروگلسیای ایرانی» یعنی هویت چندصدایی ایرانیان شد. به‌همین دلیل هم هست که شاهکارهای ادبیات فارسی چون آثار حافظ، مولانا، عطار و غیره چندصدایی‌ است و انواع تجربه‌های تاریخی، فرهنگی، قومی و محلی را در خود گرد آورده‌است. بر این مبنا، زبان فارسی زبانی میان‌قومی و آیینه میراث میان‌فرهنگی ایرانیان است.

این زبان می‌تواند عرفان و فلسفه عرفانی ایران را که به‌شدت مخالف نژادپرستی و قوم‌مداری ا‌ست، در سبک‌های مختلف نمایندگی کند. زبان فارسی یک زبان میان‌قومی‌ است. پل ارتباط اقوام ایرانی با هم. پل ارتباطی ما با کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان. میراث مشترک ما با هند، ترکیه و غیره. رابطه زبان فارسی با فرهنگ‌های قومی و محلی ما و زبان‌های آن‌ها، رابطه‌ای افقی‌ست و نه عمودی. صدای زبان فارسی هم‌ صدایی افقی را به قول فیلسوفان حوزه هویت در آثار مولانا، حافظ، عطار و غیره نشان می‌دهد. به ‌واقع فرهنگ ایرانی دو خاستگاه آستانه‌ای و چندصدایی برای پایداری و نوزایی هویت خود و تدوام آن داشته‌است.

یکی ادبیات فارسی و دیگری آیین‌های ایرانی.

یکی دارای بعد کلامی چندصدایی‌ است و دیگری بعد غیرکلامی چندصدایی. هر دو این‌ها هم میان‌قومی‌ست، مثل نوروز که انواع مختلف دارد در چشم‌انداز آیین و زبان فارسی؛ نوروز کُردی، نوروز چوپانی، نوروز خلیج فارس یا همان نوروز دریایی و صیادی. زبان فارسی در عین حال منابع تاریخی مختلفی برای رشد و پویایی خود داشته، تاریخ و میراث روایی پیش و پس از اسلام. بنابراین زبان فارسی هرگز رقیب زبان‌های اقوام ایرانی نبوده، بلکه همزاد، برادر و خواهر تنی آن‌ها بوده‌است.

به گفته رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره چندزبانگیِ جوامع مختلف و لطمه‌های احتمالیِ گستره و تنوعِ زبان‌های قومیتی به فارسی و به دیگر زبان‌های رایج در ایران: دو جریان غلط در رابطه با این موضوع وجود دارد؛ یکی کسانی‌که جایگاه میان‌قومی و میان‌فرهنگی و ملی زبان فارسی را انکار می‌کنند و دیگری کسانی‌که زبان‌های قومی و محلی ایران را منبع تهدید برای فارسی می‌دانند. هر دو این دیدگاه‌ها به‌دور از نگاهی منصفانه و علمی‌ست.‌

این مرز بسته‌ای که در این دو تفسیر کشیده می‌شود در تضاد با واقعیت‌های تاریخی، کهن و باستانی همزیستیِ زبان‌های ایرانی با هم قرار دارد. زبان‌های محلی و قومی باعث غنای زبان فارسی شده‌اند کمااین‌که برعکس. شکل کاربرد زبان در ایران و هویت زبانی ایرانیان چندزبانگی به‌عنوان واقعیتی ‌کهن و قدیمی‌ست، یعنی توانایی همزمان صحبت کردن به چند زبان‌. این از گذشته وجود داشته و متأخر نیست. جوامع چندزبانه جوامعی هستند که در آن‌ها اقوام قدرت تکلم به چند زبان را دارند.

اصلاح سیاست‌های زبانی

به گفته حسن‌زاده باید در زمینه سیاست‌های زبانی، سرمایه نمادین زبان‌های اقوام ایرانی بالا برود. یکی از این راه‌ها ایجاد جایزه‌های معتبر ادبی برای زبان‌های اقوام ایرانی‌ست. لازم است در تقویم ملی‌مان برای شاعران اقوام ایرانی که نماد وحدت اقوام هستند چون شهریار، مختوم‌قلی، امیر پازواری، شرفشاه و غیره روزی برای بزرگداشت و تجلیل در سطح ملی تعیین شود. جایزه مهرگان ادب به رمان‌ها و داستان‌هایی که به زبان اقوام ایرانی نوشته می‌شود، اختصاص می‌یابد.

جوایز آل‌احمد، واو، احمد محمود، گلشیری و غیره هم می‌توانند این کار  را انجام دهند. یونسکو باید زبان‌های اقوام ایرانی را در لیست میراث مکتوب ثبت کند. صدها عنصر میراث ناملموس که عناصری به زبان‌های کردی، گیلکی، ترکی، بلوچی، ترکمنی، عربی و غیره هستند به‌عنوان گنجینه میراث ناملموس کشور ما بدون هیچ‌گونه تبعیضی از سوی مدیریت ثبت معاونت میراث فرهنگی ثبت شده‌است. این اقدام ارزشمندی‌ست. در مورد جایزه‌ها، جایزه شهریار می‌تواند برای شعر اقوام ایرانی اختصاص یابد و جایزه نظامی گنجوی برای ادبیات ایران از فارسی تا سایر زبان‌های اقوام ایرانی که الهام‌بخش صلح و وحدت اقوام و ملل باشد.

غنای ادبیات فارسی که مملو از تلمیحات، تعابیر و ظرایف شوق‌انگیز و منطبق و سازگار با فطرت انسان‌هاست.

در دنیای امروز، همچنان جان و روان مخاطبان و علاقه‌مندان خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدون شک زبان فارسی یکی از خوش‌آهنگ‌ترین زبان‌هاست که گوش کسانی را هم که به این زبان مسلط نیستند، می‌نوازد. بدون شک می‌توان گفت ادبیات فارسی یکی از مهمترین حلقه‌ها در سلسله آثار ادبیات جهانی و گوهری ممتاز در شرق زمین و دنیای اسلام است که در واقع محصول فرایندی عظیم از برخوردها و تاثیرپذیری‌های متقابل است که در طول قرن‌ها انجام پذیرفته و آن را به یکی از بزرگترین میراث‌ فرهنگی بشریت تبدیل کرده است.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، زبان فارسی آموزش داده می‌شود که این خود گواهی بر غنای ادب فارسی و جایگاه والای آن در میان دیگر زبان‌های ملل است که منشا این اهمیت هم به دانش و بینش و فرهنگ بالای مردم ادیب این مرز و بوم، از گذشته تا حال باز می‌گردد

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://blog.ir/panel/madamcartie/post_edit/#new

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۰۰ ، ۱۴:۳۳
سمیرا مرادی

https://hodhod.ca/%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%aa%d8%a7%d9%87/

لینک پادکست فقط برای من برقص در رسانه هدهد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۰۰ ، ۱۵:۵۹
سمیرا مرادی

همانطور که پیشتر از این اشاره شد بین بیماری افسردگی و غمگینی تفاوت فاحشی وجود دارد. امّا غمگین بودن و اندوه شدید چنانچه با علائم دیگری همراه شود و ادامه یابد نشانگر بیماری افسردگی است و نیاز به درمان دارد. این علائم بر طبق نظر انستیتوی ملی سلامت روانی آمریکا که از مراجع مورد وثوق محققین و متخصصین می باشد به شرح زیر است. به نظر این انستیتو افراد با اختلالات افسردگی دارای علائم یکسانی نیستند. برخی از علائم در برخی بیماران شدیدتر و در برخی ضعیف تر است.

  • مشکل در تمرکز، یادآوری جزئیات و تصمیم‌گیری
  • خستگی و کاهش انرژی
  • احساس گناه، بی‌ارزشی و یا درماندگی
  • بدون امید به آینده و بدبینی
  • بیخوابی، بیدار شدن صبح زود و یا خواب زیاد
  • بیقراری و نا‌آرامی
  • ازدست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش، شامل رابطه جنسی و …
  • از دست دادن لذت به زندگی
  • پرخوری عصبی و یا کاهش اشتها
  • سردرد، گرفتگی عضلات و یا مشکلات گوارشی
  • کاهش میل جنسی
  • گریه کردن بدون هیچ دلیل خاصی

از علائم دیگری نیزی می توان به شرح زیر نام برد :

  • گوشه گیری، دوری جستن از فعالیت های اجتماعی و عدم حضور در میان همسالان و خانواده و دوستان
  • فکر خودکشی
  • فکر مرگ
  • کاهش شدید اعتماد به نفس و ایراد گیری مدام از عملکرد خود و احساس عدم موفقیت در میدان رقابت با دیگران
  • تحریک پذیری بالا و پرخاشگری و عصبانیت

هر گاه وضعیت روانی و جسمانی فرد همزمان، همراه با چند تا از علائم فوق باشد زنگ خطری است که جستجوی راه درمان مناسب را می طلبد. همه انسانها در وضعیت های اضطراری و به مدت کوتاه برخی از این علائم را همراه دارند، ولی ادامه آن در مدت طولانی و ایجاد اختلال در عملکردهای اجتماعی و اقتصادی فرد نشانگر آن است که با بیماری افسردگی روبرو است و باید به درمان آن پرداخت.

علائم افسردگی در توزیع سنی نیز متفاوت می باشد. مثلاً جوانان و نوجوانان علائم خاصی از خود نشان می دهند که می توان به این موارد اشاره کرد : اضطراب، عصبانیت و دوری از اجتماع. امّا در کودکان نشانه های دیگر مانند بد خوابی و کم خوابی همراه با عدم علاقه به انجام امور روزانه بروز می نماید.

شدّت افسردگی در افراد نیز متفاوت است در برخی علائم شدید و به راحتی می توان تشخیص داد که فرد دچار افسردگی می باشد. ولی در برخی افراد نشانه ها کمتر در ظاهر دیده می شود و خودشان نیز متوجه نمی شوند که چرا غمگین هستند و نمی توانند کارهای روزانه را درست انجام دهند.

دلایل بروز بیماری افسردگی :

عوامل زیست شناختی :

  1. عوامل ژنتیکی : برای مثال برخی تحقیقات نشان می دهند که در دو دوقلوهای تک تخمکی بیماری افسردگی شایع تر است.
  2. داروها : استفاده طولانی مدت از برخی داروها باعث بروز بیماری افسردگی می شود.
  3. بیماریها : مانند بیماریهای مزمن قلبی وعروقی، سرطان, آلزایمر و بیماریهای خاص که یا درمانی ندارندو بیمار باید در طول عمر دارو مصرف کند و یا درمان آن طولانی مدت می باشد. کم کاری برخی غدد از جمله غده تیروئید می تواند فرد را مستعد بیماری افسردگی نماید.
  4. عمل جراحی سنگین که منجر به تغییرات زیاد در ساختمان بدن می شود مثل عمل جراحی پستان در خانمها به علت بیماری سرطان.

علل روانی اجتماعی :

استرس : یکی از اثر گذارترین عوامل ایجاد زمینه برای بروز بیماری افسردگی در انسان بشمار
می رود. استرسی ناشی از جدا شدن از اجتماع، از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل و شرایط نامساعد اقتصادی.

بیماریهای روانی مانند اضطراب، عقب ماندگی ذهنی، فراموشی و اختلال خوردن و سوء مصرف مواد مخدر

عوامل اجتماعی :

نارضایتی از وضعیت موجود جامعه و نابسامانی های اجتماعی. تغییر شدید نقش ها و جابجای طبقه اجتماعی فرد به علت از دست دادن شرایط اقتصادی و اجتماعی مناسب. از هم پاشیدن ساختار خانواده، از هم پاشیدگی نظم اجتماعی در اثر تحولات سیاسی و اقتصادی که بر تمامی شئون زندگی افراد اثر می گذارد از عمده عوامل ایجاد بروز بیماریهایی مانند افسردگی می باشند.

شکست فرد در زندگی مشترک و ارتباطش با همسر، نیز از عوامل موثر در بروز بیماری افسردگی است.

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://hodhod.ca/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%b1%d8%af%da%af%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%ac%d8%b1%db%8c%d9%86/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ بهمن ۰۰ ، ۱۵:۱۱
سمیرا مرادی

حملات پانیک در واقع نوعی پاسخ به شرایط استرس‌زا هستند و مکانیزم آنها در حقیقت یک واکنش تکاملی بدن است که به آن اصطلاحاً (fight-or-flight response ) می‌گویند، پاسخی حاد به استرس است. پانیک به زبان ساده یعنی اضطراب بسیار شدید که به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود و به اوج می‌رسد و معمولا در کمتر از 30 دقیقه تمام می‌شود.

بسیاری از مبتلایان با شروع علایم به سمت اورژانس حرکت می‌کنند اما وقتی به اورژانس می‌رسند حالشان بهتر شده است.

این اضطراب شدید می‌تواند در شرایط مختلفی ایجاد شود. مثلا فردی که به شدت از مار می‌ترسد اگر ماری در خانه خود ببیند، ممکن است دچار حمله پانیک (یا همان ترس شدید) شود. یا فردی از که اضطراب صحبت کردن در جمع دارد وقتی در برابر جمعی قرار می‌گیرد ممکن است دچار حمله پانیک شود.

علائم حمله پانیک یا panic attack

  1. افزایش ضربان قلب
  2. احساس نفس تنگی و سخت نفس کشیدن
  3. احساس درد در قفسه سینه یا سنگینی قفسه سینه
  4. لرزش درونی با بیرونی
  5. احساس مسخ شخصیت و مسخ واقعیت (انگار خودم نیستم)
  6. حالت تهوع
  7. ترس از دست دادن کنترل خود
  8. عرق کردن بیش از حد
  9. ترس از مرگ
  10. ترس از غش کردن
  11. ترس از دیوانه شدن

اگر دچار پانیک اتک شدیم آن را چگونه کنترل کنیم؟

تنفس آرام و عمیق: در برخی موارد طی حمله پانیک، تنفس بیش از حد باعث کاهش سطح دی‌اکسید‌کربن در خون شده و ضربان قلب را بالاتر می‌برد. این موارد باعث ایجاد سرگیجه یا غش می‌شوند. با تنفس آرام و عمیق می‌توان این اثرات را از بین برد.

عدم مقابله با حس ترس: تلاش برای جلوگیری از اضطراب باعث افزایش آن شده و حمله پانیک را بدتر می‌کند. در عوض باید سعی کرد این احساس اضطراب را بدون قضاوت کردن پذیرفت.

از بین بردن حمله: ادامه فعالیت به جای تلاش برای فرار کردن و ایجاد حواس پرتی اقدام مناسب‌تری است. در واقع باید در لحظه حضور داشت تا احساس هراس و وحشت فروکش کند.

تمرکز حواس در لحظه حال: هوشیار بودن باعث ایجاد حواس پرتی از اضطراب و پانیک می‌شود.. اشاره کردن به پنج منظره، چهار بو و سه صدا از جمله این روش‌ها هستند. روش دیگر شمردن تعداد اشیا اطراف خود است

 

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://hodhod.ca/how-we-react-to-panic-attac/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۰۰ ، ۱۴:۰۷
سمیرا مرادی

عود یا بربط سازی ایرانی از رده‌ سازهای زهی زخمه‌ای است که در خاورمیانه و کشورهای عربی شمال آفریقا رواج دارد.

خوارزمی در مفاتیح العلوم نام این ساز را «بربط» آورده و وجه تسمیه آن را چنین ذکر کرده است  که در اصل « برِبت» است به معنی سینه ی بت (مرغابی)، چرا که ظاهر آن شبیه به سینه و گردن مرغابی است.

جنس ساز بربت از چوب است و به همین دلیل، در زبان عربی آن را عود نامیده‌اند. (العود در زبان عربی به معنای چوب است) این واژه در اصل عربی شده ی واژه ی «رود» فارسی می‌باشد که هم نام دیگر بربت است و هم به معنای سیم در سازهای زهی می‌باشد. از دیدگاه دیگر، این واژه را برگرفته از نام «باربد» نوازنده‌ی ساز عود در دربار خسرو پرویز می‌دانند. به نظر نام و آوازه این نوازنده چیره‌دست بر روی‌سازی که پیشتر رود نام داشت ماندگار شده باشد.

از دوره‌ی ساسانی به بعد، ما سازی را می‌بینیم که کاسه‌اش بزرگ‌تر و دسته‌اش کوتاه‌تر از حد معمول است و دیگر قیافه تنبور را ندارد. از این دوره به بعد ما بربت یا ساز عود پیدا می شود. این ساز ایرانی گویا در اوایل اسلام به کشورهای عربی راه یافته است. و جانشین سازی بنام مِزهَر شده است ظاهرا اعراب سازی شبیه به عود داشته‌اند که سطح آن را با پوست بز می پوشاندند. چون به ساز ایرانی بربط دست یافتند و سطح این ساز چوبی بود آن را عود نامیدند.

در اشعار شاعران پارسی واژه ی عود استفاده ی فراوان شده است

دانی که چنگ و عود چه تقریر می‌کنند / پنهان خورید باده که تعزیر می‌کنند  (حافظ)

مطرب مجلس بساز زمزمه ی عود/ خادم ایوان بسوز مجمره ی عود  (سعدی)

دوره عباسیان، که این ساز در اوج شکوفایی خودش است، را باید دوران طلایی عودنوازی بگوییم.

اسحاق موصلی، ابراهیم موصلی، منصور زَلزَل و زریاب کبیر،  از بزرگان عودنوازی بودند. ساز عود در آن دوران بسیار متداول بوده است، عکس عود روی سکه‌های آن دوره ضرب می‌شده و روی تمام ظروف عکس عود بوده، و لین امر نشان دهنده اهمیت ساز عود و پذیرش و محبوبیت آن در بین مردم  بوده است. از دوره‌ی عباسیان است که این ساز در تمدن‌های مختلف منتشر می‌شود.

 این ساز از تمدن اسلامی  و به دست زریاب به اسپانیا می‌رود.

بربط یا عود سازی بسیار سبک و صدای آن بم و طنین انداز است پنج جفت سیم دارد که از راست به چپ صدای دو، سل، ر، لا، سل دارند. این ساز گلابی شکل است و معمولا از چوب توت، فوفل و یا آبنوس با کاسه‌ی طنینی بزرگ و دسته‌ی کوتاه به طول تقریبی 85 سانتی‌متر است. این ساز را به هنگام نواختن بصورت افقی می‌گیرند بصورتی که دسته در طرف چپ و کاسه‌ی طنینی طرف راست نوازنده قرار می‌گیرد.

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://hodhod.ca/oud-or-barbat-instrument/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۰۰ ، ۱۳:۱۷
سمیرا مرادی

این نکات سعی دارد که کانادایی‌ها را تشویق کند تا در طول ماه‌های زمستان، سلامت روان خود را در اولویت قرار دهند.

هوای این روزها سرد، برفی و زمستانی است و ما هنوز هم در حال دست و پنجه نرم کردن با پاندمی کووید۱۹ هستیم. این به‌ آن معناست که بعضی از روزها می‌توانند تیره و تارتر از روزهای دیگر به نظر برسند.

انجمن پزشکی انتاریو، کانادایی‌ها را تشویق می‌کند تا در ماه‌های زمستان، سلامت روان خود را به طور ویژه در اولویت قرار دهند.

در اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۲۷ دسامبر منتشر شد، پزشکان انتاریویی توضیح دادند که خلق و خوی بسیاری از مردم تغییر کرده است. و خیلی از افراد در این زمان از سال احساس بی‌رمقی و خستگی می‌کنند.

گاهی اوقات شب‌های بلند و تاریک و آب و هوای سرد می‌تواند منجر به اختلال عاطفی فصلی (SAD) شود. و انجمن پزشکی انتاریو  (OMA) آن را به عنوان «نوعی افسردگی که در پاییز و زمستان رخ می‌دهد» توصیف می‌کند.

انجمن پزشکی انتاریو همه را تشویق می‌کند تا در فصل تعطیلات و ماه‌های زمستان، سلامت روان خود را در اولویت قرار دهند. و از آنجا که در آستانه پایان سال ۲۰۲۱ بوده و هنوز هم درگیر یک بیماری پاندمی هستیم، این موضوع می‌تواند یک اقدام ضروری تلقی شود.

انجمن پزشکی انتاریو (@Ontario Medical Association)

اگر تأثیر فصل زمستان را بر خلق و خوی احساس می‌کنید، این سازمان نکاتی را برای کمک به شما در جهت خود مراقبتی و مدیریت علائمی که ممکن است تجربه کنید به اشتراک گذاشته است:

اگر احساس استیصال و سردرگمی دارید، آن‌ها توصیه می‌کنند که به جای داشتن انتظارات غیرواقع بینانه مبنی بر اینکه همه چیز باید عالی و بی‌نقص باشد، احساسات مختلفی که در طول تعطیلات با آن مواجه هستید را بپذیرید.

تمرین تنفس

در هر زمان، اگر فشار بیش از حدی را بر دوش خود حس می‌کردید، یک نفس عمیق بکشید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مهم را از غیر مهم تشخیص داده و بر شرایط احاطه پیدا کنید.

انجمن پزشکی انتاریو (OMA) پیشنهاد می‌کند که پنج دقیقه (یا هر چقدر که زمان لازم دارید) وقت بگذارید، کاری که مشغول آن هستید را متوقف سازید. یک نفس عمیق بکشید و شرایطی که در آن قرار دارید را از بیرون گود مشاهده کنید.

شکرگزاری

یکی از نمودهای خود مراقبتی و عشق به خود می‌تواند این باشد که در طول روز لحظه‌ای را صرف فکر کردن به سه چیز کنید. برای مثال سه چیز که بابت آن‌ها شکرگزار هستید یا سه نفر که به خاطر حضور آن‌ها قدردان هستید.

انجمن پزشکی انتاریو (OMA) می‌گوید که به خود فرصت قدردانی بدهید، این موضوع یک جنبه مهم در حوزه مراقبت از سلامت روان شما است.

تعیین مرزها

دوران تعطیلات، به خصوص برای کسانی که روابط پیچیده‌ای با خانواده و عزیزان خود دارند، می‌تواند استرس زا باشد.

انجمن پزشکی انتاریو (OMA) می‌گوید که تعیین مرزها دارای اهمیت ویژه‌ای است و توصیه می‌کند که برای این حریم‌ها باید آن‌ها را به صورت روزانه بازبینی کنیم.

برای مثال نمونه‌هایی از این تعیین مرزها می‌توانید شامل این باشد که چه میزان زمانی را با چه کسی سپری می‌کنید و یا در تلاشید که با چه رفتارهایی که دیگران از خود نشان می‌دهند کنار بیایید.

پزشکان اضافه می‌کنند:

اگر یکی از بستگان شروع به صحبت در مورد چیز ناراحت کننده‌ای مانند وزن شما کرد، جمله ساده‌ای همچون «بدن من قابل بحث نیست» می‌تواند پاسخی مناسب برای تعیین مرزها باشد.

مهربانی و محبت

اگر دوست دارید که احساس خوبی داشته باشید، چطور است که سعی کنید این احساس خوب را به دیگران نیز انتقال بدهید؟

انجمن پزشکی انتاریو (OMA) می‌گوید:

«انجام یک عمل ساده محبت‌آمیز به صورت روزانه، روشی است برای ارتقاء مهربانی و عطوفت درونی شما.»

چه به یک همسایه کمک کنید، چه به یک غریبه لبخند بزنید. و یا اینکه فقط حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید، در هر صورت شما قدمی در راه گسترش عشق و محبت برداشته‌اید و این احساس بهتری به شما خواهد داد.

فاصله گرفتن از فضای مجازی

ممکن است اخیراً به دلایلی همچون هوای سردتر، تعطیلات یا حتی بیماری پاندمی کووید۱۹، زمان بیشتری را در خانه سپری کرده باشید.

این بدان معناست که به احتمال زیاد، بیش از حد معمول زمان خود را صرف تلفن همراه و یا گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی می‌کنید.

انجمن پزشکی انتاریو (OMA) توصیه می‌کند که تا جایی که ممکن است سعی کنید برای حداقل یک ساعت در روز تا جایی که ممکن است از صفحه نمایش، تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی و اخبار فاصله بگیرید. این اقدام باعث شارژ شدن مجدد ذهنتان و آمادگی برای شرکت در فعالیت‌های دیگر می‌شود.

در عوض می‌توانید به سرگرمی مورد علاقه خود بپردازید یا مثلا برای پیاده‌روی به بیرون منزل بروید.

حفظ روابط اجتماعی

پزشکان توصیه می‌کنند:

«شاید داشتن علائم بیماری این کار را دشوار کند، اما به طور منظم با خانواده و دوستان، چه حضوری و چه به صورت مجازی در تماس باشید.»

برقراری ارتباط با افرادی که دوستشان دارید می‌تواند فرصت‌هایی را برای معاشرت، صحبت کردن و تازه شدن روحیه شما فراهم سازد.

همچنین اینکار فرصت خوبی را برای شما فراهم می‌کند تا از وضعیت روحی آن‌ها نیز مطلع شوید، زیرا آن‌ها نیز می‌توانند اختلالات خلق وخویی متاثر از فصل زمستان را تجربه کنند.

به گفته انجمن پزشکی انتاریو (OMA)، اگر کسی را می‌شناسید که سالخورده و آسیب‌پذیر بوده یا تنها زندگی می‌کند، برقراری ارتباط منظم با آن‌ها، می‌تواند روشی عالی برای نشان دادن حمایت و درک متقابل و همچنین ایجاد حس شادی در آن‌ها باشد.

تلاش برای ایجاد ارتباط

اگر به کمک، احساس آرامش خاطر و شانه‌ای برای تکیه دادن نیاز دارید، به شبکه پشتیبانی خود مراجعه کنید و اگر به حمایت و پشتیبانی مضاعفی نیاز دارید، با یک متخصص آموزش دیده صحبت کنید.

انجمن پزشکی انتاریو (OMA) توصیه می‌کند:

«اگر به خودکشی فکر می‌کنید و یا احساس ناامنی دارید، به نزدیکترین بخش اورژانس یا مرکز بحران محله خود مراجعه کنید. زندگی شما بسیار ارزشمند است.»

کیت‌های نارکان (NARCAN)

اگر مشکوک هستید که شاید فردی اوردوز کرده باشد، فوراً با ۹۱۱ تماس بگیرید و سپس فرد را به پهلو بغلتانید. اگر به داروی نالوکسون (Narcan\u00ae) دسترسی دارید، در حالی که منتظر رسیدن پرسنل اورژانس هستید، از آن استفاده کنید. برای یادگیری بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مراکز ترک اعتیاد کانادا (@Canadian Addiction Treatment Centres)

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید با سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کند، یک کیت نارکان تهیه کرده و آن‌را در دسترس داشته باشید.

کیت نارکان یک داروی نسخه‌ای است که در صورتی که فردی مشکوک به مصرف بیش از حد مواد افیونی باشد می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

زندگی همواره مثل تبلیغات مربوط به تعطیلات، گرم و صمیمی و مبهم نیست.

انجمن پزشکی انتاریو (OMA) می‌گوید:

«شما برای هر چیزی که بر آن غلبه کرده‌اید و هر اتفاق یا احساس منفی که مجبور به تحمل آن بوده‌اید، شایسته تقدیر هستید.»

انجمن پزشکی انتاریو(OMA) همچنین فهرستی از منابع مرتبط با حوزه سلامت روان را به عنوان بخشی از اطلاعیه خود به اشتراک گذاشته است.

این منابع شامل حمایت از سلامت روان عمومی مرتبط با ویروس کویید۱۹، حمایت از نوجوانان و جوانان و همچنین اطلاعات لازم در خصوص خدمات بهداشتی محرمانه برای افرادی است که با مشکلاتی همچون اعتیاد به الکل، مواد مخدر، قمار و موارد دیگر مواجه هستند.

اگر شخص شما یا یکی از کسانی که می‌شناسید، با افسردگی یا نگرانی‌های مربوط به سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنید، لطفاً با یک هم‌سال مورد اعتماد، والدین یا متخصصین مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با خط کمکی خدمات بحران کانادا تماس بگیرید، این شماره به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز برای صحبت یا مشورت با منابع دیگر در دسترس است. اگر به کمک فوری نیاز دارید، لطفاً با ۹۱۱ تماس گرفته و یا به نزدیکترین بیمارستان نزدیک به موقعیت خود بروید. حمایت و پشتیبانی‌ها همواره در دسترس شما خواهد بود.

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://hodhod.ca/mental-health-tips-from-ontario-doctors-to-help-you/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۱۳:۴۲
سمیرا مرادی

تکنیکهایی ساده برای خلاص شدن از شر ترس‌ و اضطراب‌

با انجام این تمرینات در طول روز می‌توانید به بهبودپذیری، تاب آوری، آرامش و آسودگی خاطر دست پیدا کنید.

حجم ترس‌ها و اضطراب‌های ایجاد شده در مواقع بحران، بسیار زیاد است. شاید حس کنیم که کنترلی بر اوضاع نداریم و قرار است با پیامدهای نامشخص یا اجتناب ناپذیری مواجه شویم. ممکن است که به طور همزمان احساساتی همچون سردرگمی، انزوا، ناتوانی و درماندگی را تجربه کنیم.

پاسخ فیزیولوژیکی اولیه به محرک‌های استرس‌زا، اغلب واکنش «ستیز و گریز» است. بدن ما در مواجهه با یک تهدید ناگهانی، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال کرده و آدرنالین و کورتیزول را به جریان خون ترشح می‌کند تا به این طریق شما را از شرایط بحرانی و خطر خارج کرده و احساس امنیت و مصونیت را به شما القا کند. اما اگر نتوانیم برای رفع احساس ترس یا استرس خود فورا از شرایط بحرانی فاصله بگیریم، چه؟

ممکن است که ضمیر ناخودآگاهمان به ما بگوید که هیچ راهی برای خروج از این وضعیت وجود ندارد و شاید بارها و بارها درباره این واقعیت که نتایج و پیامدها نامشخص و تهدیدها همچنان باقی است، نشخوار ذهنی کنیم. ممکن است با تپش قلب، افکار مشوش، یخ کردن دست و پا، تعریق و سرگیجه مواجه شویم. در طول دوره‌های طولانی، استرس، ترس‌ و اضطراب‌ می‌تواند باعث اختلال در الگوهای خواب، آشفتگی ذهنی، گوارش ضعیف، سردرد و پیامدهای سلامتی بد دیگری شود.

با توجه به پاندمی جدید کروناویروس، شاید شرایط حال حاضر غیرقابل پیش‌بینی و استرس‌زا باشد؛

اما همچنان می‌توانیم با تمرکز بر آنچه که در کنترل ماست، وضعیت سلامتی و تندرستی خود را تقویت کنیم.

بسیاری از افراد از مدیتیشن و تمرینات تنفسی برای مقابله با استرس‌ها استفاده می‌کنند. تمرینات ذهن آگاهی و تکنیک‌های درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز می‌توانند به کاهش ترس‌ و اضطراب‌ کمک کنند. برنامه‌ریزی برای استفاده از این تاکتیک‌های مفید در طول روز، می‌تواند روتین‌‌های قابل کنترلی را ایجاد کند که باعث کاهش ترس‌ و اضطراب‌ شده و وضعیت خواب ما را نیز بهبود می‌بخشد.

در این مطلب چند تمرین ساده پیشنهاد شده است که می‌توانید با کمک آن‌ها به صورت روزانه اضطراب‌ها و ترس‌های خود را کنترل کرده و به احساس آرامش، سلامتی و آسودگی خاطر دست یابید. لطفاً توجه داشته باشید: اگر از قبل روش‌های به خصوصی را برای بهبود وضعیت سلامتی خود پیش گرفته‌اید، بهتر است که قبل از اضافه کردن روش‌های درمانی جدید به برنامه خود، حتی تکنیک‌های تنفسی نامحسوسی که در ادامه مطلب توضیح داده شده است، با پزشک خود مشورت کنید.

تمرین صبحگاهی تنفس با لب‌های جمع شده(تنفس لب غنچه‌ای)

تنفس با لب‌های جمع شده که شامل دم از طریق بینی و بازدم با مدت زمان دو برابری از طریق دهان می‌شود، آرامش عمیق را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

بازدم طولانی به طور ویژه، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را از طریق تحریک عصب واگ فعال می‌کند و باعث بهبود وضعیت استراحت و هضم و عملکردهایی که سلامت، ایمنی و سرزندگی ما را حفظ می‌کند، خواهد شد.

مراحل تمرین:

۱. صورت، فک و شانه‌های خود را رها کنید.

۲. اگر احساس راحتی می‌کنید چشم‌های خود را ببندید.

۳. به آرامی و به صورت تدریجی ۳ مرتبه از بینی خود نفس بکشید.

۴. لب‌ها را به آرامی جمع کنید.

۵. با شش شماره نفس خود را از دهان بیرون دهید. بازدمِ از طریق دهان باید آهسته و طولانی باشد؛ فکر کنید که در حال خنک کردن یک فنجان چای داغ هستید.

۶. این کار را تکرار کنید؛ با سه شماره هوا را از طریق بینی استنشاق کرده و سپس با شش شماره و به کمک لب‌های جمع شده عمل بازدم را انجام دهید.

۷. با هر بازدم، احساس کنید که بدن در حال آرام‌تر شدن است.

۹. این چرخه را ۱۲ دور انجام دهید.

اگر با این تمرین احساس راحتی ‌کردید، می‌توانید تعداد دم و بازدم را به تدریج افزایش دهید، مدت زمان بازدم همیشه باید دو برابر زمان دم طول بکشد.

مصرف منیزیم در اواسط روز

چرخه و کیفیت خواب شما ارتباط تنگاتنگی با ریتم شبانه روزی طبیعی بدنتان دارد و منیزیم در حفظ این ریتم به بدن کمک می‌کند.

اگر در زمینه استراحت و خواب خود با مشکلاتی مواجه هستید، سعی کنید چند غذای غنی از منیزیم مانند سبزیجات دارای برگ سبز، غلات کامل، آجیل و حبوبات را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

رایحه درمانی به هنگام عصر

حس بویایی ما با سیستم لیمبیک که در پردازش‌های عاطفی، از جمله نحوه واکنش ما به ترس‌ و اضطراب‌ و استرس نقش دارد، مرتبط است. برای بسیاری از افراد، عطرها و رایحه‌های به خصوص می‌توانند تغییرات دلخواهی را در خلق و خویشان ایجاد کنند، یکی از این تغییرات می‌تواند رسیدن به آرامش و تمدد اعصاب باشد. مطالعات نشان داده‌ است که روغن‌های عصاره‌دار مانند اسطوخودوس و ترنج باعث کاهش ترس‌ و اضطراب‌ شده و به نظر می‌رسد که این روغن‌ها و همچنین بابونه اثر آرام‌بخشی را بر خلق و خوی افراد دارند.

رایحه‌ها در روش درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز استفاده می‌شوند تا توجه ما را به حواس پنج‌گانه جلب کنند و ما را به لحظه حال بیاورند، مالیدن کف دست‌هایمان به هم و به طور همزمان استنشاق بوی عطر، ذهن ما را به حالت آرامش بازمی‌گرداند.

برای امتحان کردن آن در خانه، می‌توانید به سادگی رایحه مورد علاقه خود را از بین اسانس‌های روغنی طبیعی انتخاب کنید و سه تا پنج قطره از آن را به یک دستگاه پخش کننده هوا اضافه کرده و اجازه دهید که بخور آن سراسر فضای اطراف شما را فراگیرد. به هنگام شب، می‌توانید قبل از استحمام چند قطره از اسانس روغنی را به وان حمام اضافه کنید یا پاها را در ظرف حاوی این اسانس‌ها قرار دهید. توجه داشته باشید که برخی از اسانس‌های روغنی‌ می‌توانند پوست را تحریک کنند، بنابراین بهتر است قبل از استفاده آن را تست کنید.

خودتلقینی در موقعیت‌های استرس زا

خودتلقینی یک تکنیک روانشناختی است که می‌توانیم از آن برای تأثیرگذاری بر احساسات و رفتار خود استفاده کنیم. جملات مثبت برای غلبه بر افکار منفی و جایگزینی آن‌ها استفاده می‌شود، افراد می‌توانند با فراگیری نگرش‌های مثبتی همچون «من هستم، من می‌توانم و من می‌خواهم»، شجاعت، اعتماد به نفس و خویشتن‌داری را در خود تقویت کنند. هر زمان که ذهن شما با افکار مشوش و پریشان مواجه شد، می‌توانید لحظاتی را به خود اختصاص دهید، نفس عمیق بکشید و یک گفتگوی درونی مثبت و اطمینان بخش را با خود داشته باشید.

مراحل تمرین:

۱. در یک مکان راحت بنشینید یا دراز بکشید.

۲. لحظاتی را به تمرکز بر روی نحوه تنفس خود اختصاص دهید.

۳. به یاد داشته باشید که تنها کاری که باید انجام دهید این است که تمام توجه خود را به این معطوف کنید که چه چیزی در حال اتفاق افتادن است و اینکه حال شما در حال حاضر خوب است.

۴. کف دست‌ها را روی سینه یا شکم قرار دهید تا بتوانید اطمینان خاطر  و تجربه احساس اینجا و اکنون بودن را حس کنید.

۵. به آرامی تمرین نفس کشیدن و دم و بازدم را انجام دهید.

۶. با صدای بلند با خود تکرار کنید:

« من آرام و در لحظه حال هستم»

به آرامی تمرین نفس کشیدن و دم و بازدم را انجام دهید.

«من آرام و آسوده خاطر هستم»

به آرامی تمرین نفس کشیدن و دم و بازدم را انجام دهید.

«من ایمن، آرام و آسوده خاطر هستم»

به آرامی تمرین نفس کشیدن و دم و بازدم را انجام دهید.

در صورت نیاز، این جملات را چندین بار تکرار کنید. همچنین می‌توانید عبارات مثبت شخصی را برای بازگویی با خود انتخاب کنید.

تمرین تنفس و مدیتیشن در پایان روز

خواب نقش مهمی را در تاب آوری و سازگاری ما ایفا می‌کند. خواب منسجم و با کیفیت خلق و خوی ما را بهبود می‌بخشد، توانایی ما را برای مقابله با ترس‌ و اضطراب‌ تقویت می‌کند و نقش کلیدی را در حفظ سلامت جسمی و روانی ما بازی می‌کند.

ذهن آگاهی، مدیتیشن و تمرینات تنفسی همگی می‌توانند پاسخ‌های آرام‌بخش بدن را فعال کنند و به بدن اجازه می‌دهند تا احساس آسایش و آرامی کرده و برای استراحت عمیق آماده شود. شیوه‌های درمان شناختی رفتاری و تمرینات ذهن آگاهی، امکان مشاهده و درک احساسات یا تجربیات و همچنین نام‌گذاری و توجه به آن‌ها را به منظور رها کردن ذهن از اتفاقاتی که در طول روز رخ داده است را برایمان فراهم می‌کند.

در اینجا دو روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

تمرین تنفس دیافراگمی شکمی تنفس دیافراگمی به کاهش اضطراب، افسردگی و استرس کمک می‌کند. این تکنیک بر تنفس عمیق شکمی برای ایجاد حالت آرامش عمیق تاکید دارد.

مراحل تمرین:

۱. هنگامی که قبل از خواب در حالت درازکشیده قرار دارید، صورت، شانه‌ها و گردن خود را رها کنید.

۲. به آرامی چشم‌ها را ببندید.

۳. کف دست راست را روی شکم و کف دست چپ را روی سینه قرار دهید.

۴. با شش شماره به کمک یک دم عمیق و آهسته، هوا را از طریق بینی استنشاق کرده و احساس کنید که شکم شما منبسط می‌شود. قفسه سینه نباید بالا بیاید.

۵. با شش شماره و به کمک یک بازدم عمیق، هوا را از طریق دهان خود بیرون دهید و احساس کنید که شکم شما به سمت ستون فقراتتان حرکت می‌کند. لب‌ها باید کاملا رها بوده و به حال جمع شده در نیامده باشند.

۶. این چرخه را  ۱۲ دور تکرار کنید.

۱.اگر با این تمرین احساس راحتی کردید، می‌توانید تعداد دم و بازدم را به تدریج افزایش دهید، به طوری که مدت زمان بازدم همیشه دو برابر زمان دم طول بکشد.

تمرین مدیتیشن برای به خواب رفتن

برای به خواب رفتن، تنفس شکمی را ادامه دهید، کف دست راست را روی شکم و کف دست چپ را روی سینه نگه دارید.

مراحل تمرین:

۱. اتفاقات روز را به ترتیب به در ذهن خود دوباره به یاد آورده و آن‌ها را با خود مرور کنید، برای این عقب‌گرد با دراز کشیدن در وضعیت فعلی خود شروع کنید. تمام خاطرات طول روز، تا زمانی که هنگام صبح از خواب بیدار شدید را به صورت معکوس برای خود دوره کنید. در حالی که اتفاقات روز را مشاهده می‌کنید، به افکار یا احساسات حل نشده توجه کنید. روی هیچ فکری تمرکز نکنید، فقط مشاهده‌گر باشید و به تماشا ادامه دهید.

۲. با دقت کامل، به هر چیزی که در درون شما اتفاق می‌افتد توجه کنید. اگر احساسی در درونتان به وجود آمد، با خود بگویید: «این من نیستم» و ادامه دهید. اگر فکری به ذهنتان خطور کرد، با خود بگویید: «این من نیستم» و به نفس کشیدن و آرامش‌پذیری ادامه دهید.

 

. اگر با ترسی مواجه شدید، آن را بپذیرید و بگویید: «این من نیستم». این پذیرش می‌تواند به آرام کردن افکار مشوش و پریشانی که قبل از خواب در ذهنتان ظاهر می‌شوند، کمک کند. به عواطف و افکار خود زمان و فضا بدهید تا به رسمیت شناخته شوند، زیرا در این صورت آن‌ها نخواهند توانست به صورت ناگهانی شما را آشفته و منقلب سازند. اگر به آن‌ها توجه کنید و بدون قضاوت از آن‌ها نام ببرید، مطمئن باشید که دیگر شما را اذیت نخواهند کرد.

۴. خود را در جایی امن و شاد که احساس آرامش را به شما تزریق می‌کند تجسم کنید، سپس با خود بگویید: «وقت خواب است. من آرام و ایمن هستم.» سپس به تنفس شکمی خود ادامه داده و به استراحت بپردازید.

 

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://hodhod.ca/simple-techniques-for-relief-from-fear-and-anxiety/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ بهمن ۰۰ ، ۱۳:۲۷
سمیرا مرادی

ابوسعید ابوالخیر، به طور دقیق نام وی ابوسعید فضل‌الله بن احمد بن محمد بن ابراهیم میهنی بود و در سال‌های (۳۵۷۴۴۰ قمری) در میانه قرن چهارم و قرن پنجم زندگی می‌کرد. ابوسعید ابوالخیر در میان عارفان مقام بسیار برجسته و ویژه‌ای دارد و نام او با عرفان و شعر آمیختگی عمیقی دارد.

در بخش مهمی از شعر پارسی چهره او در کنار مولوی و عطار قرار می‌گیرد، بی‌آنکه خود او شعر چندانی سروده باشد.

در تاریخ اندیشه‌های عرفانی‌اش در بالاترین سطح اندیشمندان این گُستره پهناور در کنار حلاج، بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی به‌شمار می‌رود.

چشمی دارم همه پر از دیدن دوست

با دیده مرا خوشست چون دوست دروست

از دیده و دوست فرق کردن نتوان

یا اوست درون دیده یا دیده خود اوست

او سال‌ها در مرو و سرخس فقه و حدیث درس آموخت تا در یک رویداد مهم در زندگی‌اش، درس را رها کرد و به جمع صوفیان پیوست و به وادی عرفان روی آورد.

اما این رویداد چه بود؟

دیدار با این سینا. دیداری کوتاه شاید مشابه با دیدار شمس و مولانا. اما مشخص است به همان میزان بر معرفت ابوسعید ابوالخیر تاثیرگذار بوده،  چرا که وی پس از این دیدار درس را رها کرده و جمع صوفیان پیوسته است.

داستان دیدار او با ابن سینا که در کتاب اسرارالتوحید آمده بسیار پر آوازه است:

خواجه بوعلی سینا با شیخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با یکدیگر بودند و به خلوت سخن می‌گفتند که کس ندانست و نیز به نزدیک ایشان در نیامد مگر کسی که اجازت دادند. و جز به نماز جماعت بیرون نیامدند، بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی برفت.

شاگردان از خواجه بوعلی پرسیدند که شیخ را چگونه یافتی؟ گفت: هر چه من می‌دانم او می‌بیند، و متصوفه و مریدان شیخ چون به نزدیک شیخ درآمدند، از شیخ پرسیدند که ای شیخ، بوعلی را چون یافتی؟ گفت: هر چه ما می‌بینیم او می‌داند.

گویند ابوسعید ابوالخیر به شیخ الرئیس نوشت:

مبادا بر مباحث معقول اعتماد کنی؛ زیرا بدیهی‌ترین استدلال شکل اول است، در حالی که شکل اول دوری است. افزون بر این، ثبوت نتیجه متوقف بر کلیت کبراست. و کلیت کبرا بر صدق اکبر بر اصغر متوقف است؛ زیرا اصغر از جمله افراد اکبر است.

شیخ الرئیس در پاسخ گفت: کلیت کبرا موقوف بر اندراج اصغر است به اجمال، و مقصود از نتیجه حصول نتیجه است به تفصیل.

 

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://hodhod.ca/famous-iranian-mystic-and-poet/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۰۰ ، ۱۵:۲۹
سمیرا مرادی

دوستی مولانا و شمس همواره یکی از مسئله‌های پرسش‌ساز ادبیات فارسی بوده است.

همنشینی شخصیتی مانند شمس پرنده با مولانا، مخصوصا با دگرگونی‌های روحی مولانا بعد از این معاشرت و دوستی، زمینه‌های متعددی برای کنجکاوی محققان و حتی خوانندگان عمومی آثار مولانا و شمس ایجاد می‌کند.

در این راستا آثار بسیاری منتشر شده است اما کتاب «ملک گرسنه» از «نهال تجدد» یکی از قابل استنادترین و در عین حال دلنشین‌ترین آثار نوشته شده درباره‌ی زندگی شمس تبریزی است. و علاوه بر آن ارتباط برجسته‌ی او با مولانا جلال الدین بلخی است.

«نهال تجدد» به دلیل تسلطی که بر دیگر آثار مربوط به این دو چهره‌ی بزرگ عرفانی داشته، موفق شده تا این کتاب را با دقتی مثال زدنی به رشته‌ی تحریر درآورد. محتوا و شیوه‌ی روایت او در این اثر به دو بخش کلی تقسیم می‌شود:

یک بخش حاصل قلم «نهال تجدد» و بخش دیگر منتخبی از متون دیگری است که با ارجاع درون متنی در کتاب مشخص شده‌اند.

در کل، کتاب از سه قسمت اساسی تشکیل شده که مسیر اصلی آن ها، زندگی شمس است.

نخست به اتفاقات دوران کودکی تا زمانی که وی خانواده‌ی خویش را ترک گفت پرداخته شده است. پس از آن آشنایی شمس با عارفان مختلف و معاشرت با آنان که مهم‌ترین‌شان معاشرتش با مولاناست قرار گرفته‌است.

و نهایتا قصه‌ی حسد ورزیدن مریدان مولوی است که سبب جدایی اجباری این دو از یکدیگر می‌شود.

مهمترین ویژگی کتاب از این منظر آن است که به نثری میانه نوشته شده است، نه آنقدر سخت که رابطه‌ی توده مخاطبان را با آن دشوار سازد و نه آنقدر ساده که خورند چنین متنی نباشد. هرچند به اقتضای نقل از پاره‌ای منابع  پاره‌ای لغات دشوار هم بدان راه یافته که ناگزیر بوده است.

نام ملک گرسنه در این کتاب بر دو معنا اشاره دارد.

اول آنکه مولانا در یکی از اشعار خود، سخنانش را غذای فرشتگان نامیده است. نویسنده نیز در پیشانی‌نوشت کتاب با ذکر این بیت، یکی از دلایل نام‌گذاری خود را بیان می‌کند. دلیلی دیگر شاید تاکیدی بر گرسنه و طالب حقیقت بودن شمس و مولانا باشد. اینکه انسان همیشه طالب حقیقتی درباره جهان هستی است و گاهی نیز طالب شنیدن همان حقایق از یاران راستین است.

یکی از ویژگی‌های کتاب حاضر این است که برخلاف «عارف جان سوخته» که در اصل به فرانسه نوشته شده بود، از همان ابتدا به فارسی نوشته شده است.

سوای آن که می‌تواند به روشنی بازتاب دهنده کیفیت کار خود نویسنده باشد، مانع از آن شده که بخشی از ظرافت‌های ادبی کار مخدوش شود. به خصوص که نویسنده خود شمس را به عنوان راوی برگزیده و شمس نیز خود صاحب کتابی است به نثر که در این اثر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم بدان ارجاع داده شده است.

این نوشته برگزفته از مقاله ای منتشر شده در سایت رسانه هدهد به آدرس زیر است:

https://hodhod.ca/books-by-nahal-tajadod/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ بهمن ۰۰ ، ۱۳:۳۳
سمیرا مرادی