آراز فضائلی طراح ایرانی لباس کیست؟
«تهران تایمز از زمان آغاز فعالیتش در سال ۲۰۱۲، همیشه سعی در نمایش مُد خیابانی پررونق ایرانی، سبک زندگی و فرهنگ پاپ در تهران، شیراز، اصفهان و…آن هم از نوع پیشگام دارد. ما به دنبال ایرانیان در سراسر جهان میرویم و داستانهای هنری شان را تعریف میکنیم.»
اینها عباراتی است که آراز فضائلی طراح ایرانی لباس، دانش آموخته مدارس مُد «پارسونز» و «اِسمُد» در پاریس و سردبیر تهران تایمز در گفتوگو با یورونیوز در توصیف ماموریت این مجله آنلاین خود به کار برده است.
آراز وقتی کودک بود از ایران مهاجرت کرد و در کشورهای مختلف ساکن بود. او اکنون تهران تایمز را با تمرکز بر مد و هنر ایرانی راه اندازی کرده که مخاطبان زیادی هم در شبکههای اجتماعی مختلف پیدا کرده است.
وُگ، گاردین و بسیاری مجلات دیگر او را به عنوان یکی از بهترین وبسایتها درباره مُد ایرانی معرفی کردهاند، روزنامه لیبراسیون در این باره اینطور نوشته است: «تهران تایمز به ما نشان میدهد که زنان ایرانی عاشق شیک پوشی هستند…فکل دهه شصتی دوست دارند و به سبک سوفیا لورن روسری سر می کنند.»
از خودتان بگویید در چه رشتهای در مُد و در کدام مرکز آموزشی تحصیل کردهاید و چرا اصلا مُد را انتخاب کردید؟
من آراز فضائلی طراح لباس هستم، در دانشگاه پارسونز که یک دانشگاه آمریکایی است تحصیلاتم را در رشته مُد شروع کردم و بعد هم یک دوره سه ساله را در دانشگاه اِسمُد که دانشگاهی فرانسوی است طی دو سال به پایان رساندم. هر دو این موسسات در پاریس هستند ولی فکر میکنم که این برایم تجربه جالبی بود که توانستم هم در سیستم آموزشی آمریکایی چیزهایی یاد بگیرم (که خیلی با فرانسوی متفاوت است) و هم در سیستم فرانسوی آموزش دیدم. دلیل انتخاب مُد هم هیجان انگیز بودن کارهایی است که ارتباط مستقیم با خلاقیت دارند ولی از آنجایی که شخصیتم یک جنبه مادی هم دارد و هیچ وقت دلم نمیخواسته کار هنری که نمیتواند از لحاظ اقتصادی آینده داشته باشد بکنم، مُد را انتخاب کردم که بعد البته متوجه شدم که یکی از سخت ترین رشتههای خلاق برای پول در آوردن همین مُد است.
چرا تهران تایمز را تاسیس کردید؟
من در دورانی که در دبیرستان و دانشگاه بودم تمام کلاسها و دورههایی که جنبه هنری و خلاق داشت و موضوع آن ارتباطی به تاریخ و فرهنگ و هنر ایران داشت برایم خیلی جالب بود و اینکه میدیدم که دوستان متفاوتی که از فرهنگهای مختلف داشتم یک حس اعتماد به نفس و افتخار از فرهنگشان (حالا به نوعی) دارند و بعد می دیدم جوانان ایرانی (به خصوص الان خیلی بهتر شده و این حرف مربوط به چند سال پیش است) وقتی با غربی ها حرف می زدند، انگار می خواستند خودشان را توجیه کنند و بگویند ما در ایران موسیقی هاوس گوش می دهیم و سوشی میخوریم و بعد این موضوع برای من حیف آمد چون به نظر من ایران یک کشوری است که کلی اِلِمان دست نخورده و جالب برای هنرمندان جوانش دارد و من دلم میخواست با کارم در حد توانایی خودم معرف فرهنگ کشورم باشم.
در تهران تایمز یک کار خیلی جالبی که میکنید این است که هنرمندان جوان و البته زنان موفق را معرفی میکنید، چرا زنان و اینکه معیارت برای انتخاب این افراد چیست؟
در همه جای دنیا برای سالهای زیادی تفکر اکثریت جامعه بر این بوده که حوزه مانور زنان باید به فعالیتهایی چون معلمی و پرستاری و یا به فضاهای خصوصی و درون خانه محدود باشد. زنان ایران هم در گذشته از این قاعده مستثنا نبوده اند. خیلی از زنان ایرانی دیگر چندان پایبند به این چارچوبهای متعارف نیستند و از آنها فراتر رفتهاند. از نظر من این حرکتی است که باید دیده شود و به آن بها داد. زنانی که خارج از چارچوبهای بستهی اجتماع نگاه میکنند و با زحماتشان الگویی برای زنان دیگر میشوند و به دیگران نیز جرات بیشتر برای باور در توانایی های خود میدهند تاثیر بسیاری در آیندهی دختران نوجوان می گذارند. من با دیدگاهی باز، زن امروز را انتخاب میکنم: زنان ایرانی از هر کجای دنیا با اهداف و افکار متفاوت ولی موفق. مثلا وقتی با خانم نایب (صاحب نایب ساعی) مصاحبه کردیم، انتقاد کردند که خانمی که رستوران سنتیاش را به ارث برده، چطور زن امروز است؟ مگر زحمتی کشیده؟ من به خانمی که ۳۰ سال پیش از پدر خودش خواهش کرده که خانه نشین نباشد و در عوض در محیطی زمخت و مردانه کار کند احترام میگذارم و او را زنی امروزی میبینم.
ادامه اسن مطلب را در سایت رسانه هدهد مطالعه کنید: